“La ciència pels científics!”, “Això és massa
complicat, no ho entenc” o “Quin avorriment, això no hi ha qui s’ho
llegeixi”... us sona, no?
Aprendre ciència o llegir textos científics ha
estat freqüentment titllat d’avorrit. Transmetre, fer arribar el teu missatge,
no és fàcil, i transmetre coneixement pot ser encara més complicat.
La meva impressió és que a l’actualitat encara
ens costa transmetre ciència, o els seus resultats, a tots els públics, més
lluny d’algunes revistes especialitzades en tot tipus d’àrees de coneixement
tipus Muy interesante o seccions dels
diaris que probablement parlen d’aquelles noticies científiques més impactants.
Això pot ser degut, per una banda, a que la
ciència no s’ha generalitzat com a font bàsica sobre la que prendre decisions
dintre de qualsevol àmbit. Per altra, a que encara està dintre d’un sistema de
difusió molt rígid i arcaic. I, entre d’altres, que som els que volem fer
ciència els que ens hem d’encarregar, en la mesura del possible, de fer-ne
difusió.
Anem a veure, a continuació, un seguit d’exemples
de difusió de recerca relacionats amb la geografia:
Diari Ara Balears (26/07/2015) “Mallorca, la futura meca dels surfistes?”. “La tesi de Patricia Peñas mostra que l’illa
reuneix les condicions ideals per a l’esport.”
La difusió en els diaris dona a conèixer la feina feta, explica els principals reptes del treball i les conclusions generals.
Altres exemples en són diferents tipus de
plataformes web:
D’una banda hi ha plataformes especialitzades
que es dediquen concretament a fer difusió d’articles científics prèviament
publicats, solen estar associades amb diferents revistes, i es tracta que els
autors hi enviïn breus resums periodístics. Un cas n’és GEOCRITIQ.
D’altra banda, hi ha opcions com la de
SOLUCIONS GEOGRÀFIQUES, una empresa formada per dos geògrafs que ofereix el seu
blog com a plataforma de publicació de textos que estiguin relacionats amb el
món de la geografia o temes afins. Els quals, basant-se amb un nombre prou
elevat de visites amb les que compta el seu blog i de la difusió que fan del
mateix a les xarxes socials, són una alternativa i oportunitat de donar a
conèixer la recerca pròpia.
Així doncs, per cloure la reflexió, cal trobar
alternatives a la difusió convencional de la recerca científica, que fins ara es
fa en general mitjançant articles a revistes, per tal que sigui més pròxima,
més entenedora i menys avorrida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario