Com s’ha anat
veient en entrades anteriors, els geògrafs destaquem, entre altres aspectes,
per la capacitat analítica, la qual ens proporciona eines suficients per treballar entorn a la identificació, anàlisi i comprensió d’un repte plantejat.
Amb la intenció de
posar una mica més de llum sobre aquest tema i donar a conèixer les diferents aptituds,
he pensat que podria resultar interessant treballar aquesta idea a partir d’algunes
de les meves feines. En concret sobre la recerca realitzada en un dels darrers
articles que m’han publicat, aquest cop al Boletín de la Asociación de Geógrafos
Españoles, en el qual s’exposa un dels capítols
centrals que forma part de la meva tesi doctoral. L’article, enllaçat a
continuació, duu per títol “Teoría de los lugares centrales en Mallorca revisitada”.
Per a la confecció de la tesi doctoral he treballat
amb diferents dinàmiques metropolitanes de la ciutat de Palma. Com podeu veure
a l’article, un dels capítols anirà dedicat a l’activitat comercial. El repte
plantejat o objectiu del treball era recuperar la feina feta per un altre
geògraf 40 anys abans, Albert Quintana, el qual a la dècada de 1970 volia
explicar la localització sobre l’illa de Mallorca del comerç al detall i els
serveis. Per tal de simplificar el que m’agradaria trametre en aquest escrit,
anem a veure l’exemple de forma esquemàtica:
La part superior de
l’esquema exposa de forma general i simplificada el procediment seguit des de
que es produeix la necessitat de conèixer alguna cosa, fins a la seva
comprensió final. Com sabem, el geògraf treballa tots aquells aspectes que
tenen impacte o interacció amb el medi físic. En entrades anteriors a aquesta
ja s’han exposat alguns dels aspectes més destacats, veure: Pot plantejar-se lageografia com una professió innovadora i de futur?; El geògraf, un professionalprou reconegut? o Capacitats professionals del geògraf, un exercicipersonalitzat.
La part inferior de
l’esquema és un exemple de com s’ha utilitzat aquest recorregut per construir
un anàlisi sobre la localització del comerç al detall i els serveis a Mallorca,
variable de referència a l’hora d’analitzar la dinàmica comercial a l’illa com
a part de la meva tesi doctoral.
Mitjançant aquest
esquema es pretén mostrar de forma pràctica una de les tasques que podem desenvolupar
els geògrafs, així com veure que el nostre camp de treball està lligat a
iniciatives tant privades com públiques que precisin de la generació de
coneixement entorn a les seves àrees de treball.
No hay comentarios:
Publicar un comentario