miércoles, 29 de junio de 2016

Pot plantejar-se la geografia com una professió innovadora i de futur?

No en escasses ocasions a la geografia en l’àmbit professional li han mancat oportunitats. Això ha estat així en gran mesura degut a una falta de coneixement generalitzada de les funcions que pot desenvolupar un geògraf, més que per falta d’aptituds.


Com sabem, la geografia parteix principalment de la variable espacial, és a dir, allò que pot ubicar-se sobre el territori, i a partir d’aquí el geògraf té capacitat per avaluar “que ocorre”, estudiar-ho i proposar un seguit d’actuacions.



Amb intensa relació amb les capacitats dels geògrafs que ja s’han tractat en altres ocasions (veure “Les capacitats professionals del geògraf” i “El geògraf, un professional prou reconegut?”), la crisi econòmica que va esclatar fa uns anys ha posat més consciència en la necessitat d'identificar, planificar i gestionar el que ocorre en el territori i a la societat. Per conseqüència, això posa de rellevància el paper dels geògrafs i, per tant, d’aquí n’haurien de sortir no escasses oportunitats en el posicionament com a professionals.

Que podem aportar els geògrafs?

Interdisciplinarietat, capacitat d’unir els diferents camps per tenir un apropament global a un problema o camp d’estudi.
Capacitat de redacció de plans i projectes, d’escriure de forma clara, guiant els arguments. És una competència imprescindible també per la coordinació d’equips i de valor en dirigir reunions.
Aportar valor als perfils més tècnics (arquitectes, ambientòlegs, enginyers de camins, etc.) degut a la capacitat d’interpretació de dades des de diferents perspectives (de totes aquelles variables que interaccionen sobre el medi).
Transmetre informació de forma simplificada. Capacitat per treballar entre la part tècnica i la població.


Perquè això és innovador i de futur?

La innovació consisteix en la implementació de nous o suficientment millorats productes, serveis, processos o formes d’organització, generant una major productivitat i satisfacció de necessitats als usuaris. Partint de l’escassa implantació dels professionals geògrafs com a perfils encara escassament reconeguts, és aquesta debilitat el que els converteix en professionals amb capacitat per donar un gir de 180 graus i d'introduir millores en el treball interdisciplinari dins de diferents sectors. La multidisciplinarietat dels estudis universitaris, des del màrqueting a la didàctica, passant per la geografia urbana, crea uns professionals que saben adaptar-se a reptes varis combinant coneixements.

Inclús incidiria en el posicionament del geògraf com a professional capacitat en entendre, avaluar i donar resposta, a partir de l’anàlisi de dades, a l’optimització del funcionament de certs problemes detectats en empreses de l’àmbit que sigui, grans o petites, que els hi falti donar un salt qualitatiu en els seus productes o serveis.

Com a geògrafa entenc que ara més que mai és l’hora de la nostra professió. És més, considero que com a professionals podem donar un salt qualitatiu i innovador entorn a la necessitat imperiosa de dotar de transversalitat i interdisciplinarietat a aspectes tècnics, col·laborant amb companys arquitectes, ambientòlegs, economistes, sociòlegs, advocats, entre altres.

No hay comentarios:

Publicar un comentario